طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو

لوگو اولین و مهم ترین عنصر در خلق یک برند است. در بحث برندیگ، شما توسط هویت بصری برند خود در ذهن مشتری ها و مخاطبین ماندگار می شوید. که این هویت بصری شامل مواردی مانند: نام برند، پالت رنگی، لوگو، تایپو گرافی و شکل ها می باشد. در این مطلب از رسلا مدیا قصد داریم به بررسی بیشتر لوگو و انواع آن بپردازیم.

خدمات دیجیتال مارکتینگ

لوگو (آرم) چیست؟

یک نماد تجاری و گرافیکی است که کسب و کار شما را به دیگران معرفی می کند. به کمک این نماد، برند شما به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار می شود.

ویژگی های یک لوگو حرفه ای و تاثیرگذار چیست؟

  1. ساده ترین و قابل فهم ترین شکل را دارد.

هیچ گاه از جزئیات غیر ضروری استفاده نکنید. زیرا هر چقدر این نماد ساده تر باشد، بهتر در ذهن می ماند.

  1. از رنگ های صحیحی در طراحی آن استفاده شده است.

انتخاب پالت رنگی درست و مرتبط مهم ترین کار در این قسمت است. برای این کار باید رنگ های مکمل و طیف های رنگی درست را بشناسید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله پالت رنگی مراجعه کنید. همچنین از کمترین تعداد رنگ استفاده کنید تا طرح شما شلوغ نشود.

  1. مرتبط با کسب و کار شما است.

مخاطبین ابتدا با دیدن آرم برند شما باید خدماتی که ارائه می دهید را حدس بزنند.

  1. از عکس و بک گراند در طراحی آن استفاده نشده است.

به عنوان مثال در طراحی لوگو برند لوازم برقی، نباید از عکس یخچال و… استفاده کرد. از بک گراند نیز استفاده نکنید. لوگوی شما باید بر روی هر صفحه ای، کنتراست لازم و کافی را داشته باشد. اگر این طور نیست باید در آن تجدید نظر و مشکل را بر طرف کنید.

  1. نوشته و تگ لاین آن، فونت مناسب و خوانایی دارد.

نوشته یا تگ لاین باید فونت کوچک تری نسبت به نماد داشته باشد. هم چنین نوشته را  بیش از حد به نماد گرافیکی، نزدیک یا دور نکنید تا تعادل برقرار شود.

برند های مشهور از فونت های زیر استفاده کرده اند:

  • Adidas : Avant Grade
  • Facebook : Klavika
  • Instagram : Billabang
  • NIKE : Futura

با انواع مختلف لوگو آشنا شوید:

به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند.

  1. نوشتاری
  2. تصویری
  3. ترکیبی

دسته نوشتاری شامل چه گروه هایی است؟

این دسته، خود به دو بخش تقسیم می شود:

  • مونو گرام: به آرم هایی که حروف اول نام برند را شامل می شود، اختصاص دارد. برندهایی از این سبک استفاده می کنند که نام طولانی دارند یا از چند کلمه تشکیل شده اند. برندهای مک دونالد، LG، hp، NASA و.. در این گروه قرار دارند. لوگوی رسلا مدیا نیز مونوگرام است.
  • لوگوتایپ

به آرم هایی که نام برند به صورت نوشتاری استفاده شده است، اختصاص دارد. این نوع سبک بر اسم برند تاکید دارد و احتمال ماندگاری در ذهن مخاطب را بالا می برد. برندهای کوکاکولا، گوگل، فیسبوک و… از این نوع پیروی کرده اند.

دسته تصویری شامل چه گروه هایی است؟

این دسته، خود به چهار بخش تقسیم می شود:

  • پیکتوریال (نمادین)

در این نوع، از یک نماد گرافیکی استفاده می شود. بیشتر توسط شرکت ها و برندهای بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا مخاطبین، این برند ها و نماد تجاری آن ها را در سراسر دنیا می شناسند. نماد گرافیکی که در این سبک استفاده می شود باید متناسب با نام برند باشد. یعنی هنگامی که مخاطب نام برند را می شنود، ارتباط نماد با نام را به خوبی درک کند. مثال هایی از این سبک: پرنده در توییتر، سیب در اپل و.. هستند.

  • آبستراکت (انتزاعی، استعاره ای)

این نوع آرم ها به صورت خلاقانه با استفاده از شکل های هندسی، خطوط، رنگ و… ایجاد می شوند. در نهایت تصویری که ایجاد می شود نشان دهنده ی عملکرد و توانایی خدمات و کالاهای آن برند است.

به عنوان مثال: نماد شیر در خودرو پژو که بیانگر قدرت آن خودرو می باشد. همین طور برند نوشابه پپسی، پلی استیشن، آدیداس و.. که از این سبک پیروی کرده اند.

  • ماسکوت (کاراکتر برند)

این نوع از لوگو ها متشکل از یک شخصیت کارتونی هستند. این شخصیت ها به عنوان هویت برند شناخته می شوند. در واقع ویژگی هایی که آن شخصیت در ذهن مخاطب تداعی می کند، همان ویژگی های برند است. از مزایای این سبک، قدرت برقراری ارتباط بالا میان مشتری و برند است. مثال هایی از این سبک: مردی که در برند KFC یا میمونی که در چیتوز است، می باشد.

  • امبلم (emblem)

به صورت نوشته در داخل یک تصویر (آیکون) است. ظاهری قدیمی و کلاسیک دارند و جزئیات بیشتری را نشان می دهند. در نتیجه برای مدارس، سازمان های دولتی و… بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. دانشگاه هاروارد، برندهای starbucks، هارلی دیوید و… از این سبک استفاده کرده اند.

دسته ترکیبی به چه صورت می باشد؟

این نوع از آرم ها، ترکیبی از نام برند و نماد گرافیکی آن ها است. بخش نماد گرافیکی می تواند پیکتوریال، آبستراکت یا ماسکات باشد. مانند برندهای ایران خوردرو، Dove، نوشابه پپسی و…که از این نوع سبک پیروی کرده اند.

لوگو برندهای مشهور در طی زمان دچار چه تغییراتی شده ند؟

تمام چیزهایی که در اطرافمان می بینیم در طی زمان به مرور دچار تغییراتی می شوند. این تغییرات نشانه ای از پویایی پیشرفت است. برند ها و شرکت های مشهور نیز همیشه به دنبال پیشرفت و بهتر شدن هستند. در نتیجه لوگو و نماد های تجاری خود را به دلایل مختلفی در طول زمان تغییر داده اند. این تغییرات خواسته یا نا خواسته باعث ماندگار تر شدن این برند ها در ذهن مخاطبینشان شده است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *