سئو چیست

سئو چیست؟

سئو یک اهرم برای بهتر دیده شدن در فضا اینترنتی است. ساختن سایت برای رقابت کردن و کسب درآمد یک امر ضروری است اما کافی نیست. شما برای بهتر دیده شدن باید به رتبه های بین 1 تا 3 گوگل ارتقا پیدا کنید. در این صورت افراد می توانند به راحتی شما را پیدا و سپس انتخابتان کنند. برای رسیدن به این نتیجه باید به خوبی با سئو و اصول آن آشنا باشید. ما در این مطلب از رسلا مدیا قصد داریم تا شما را به ساده ترین شکل با این مفهوم آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

خدمات سئو

گوگل را بیشتر بشناسید:

گوگل چگونه کار می کند؟

گوگل از طریق ربات هایی که دارد سه کار انجام می دهد:

  1. Crawling: یعنی محتوایی که در هر سایت وجود دارد را می خواند.
  2. Indexing: محتواهای خوانده شده را در خود ذخیره می کند.
  3. Ranking: بر اساس معیارهایی که دارد، رتبه بندی انجام می دهد.

سئو با دخالت در این سه مورد می تواند به بهبود سایت شما کمک کند.

ربات های گوگل چگونه عمل می کنند؟

گوگل از طریق ربات های خود به سایت کاربران دسترسی پیدا می کند. این ربات ها به صورت نرم افزارهایی هستند که به جستجو در سایت ها می پردازند. سپس محتواهای جدید و تازه را پیدا و به index گوگل اضافه خواهد کرد.

سئو یا SEO چیست؟

SEO مخفف Search engine optimization، به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. یه زبانی ساده تر، سئو یک ابزار، تکنیک یا مهارت است. به شما برای بهتر و بیشتر دیده شدن در موتور های جستجو و کنار زدن رقبا کمک می کند. به عنوان مثال شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنید. و سایتتان از سئو بالایی برخوردار است. با سرچ کردن کلمه دیجیتال مارکتینگ، ابتدا سایت و محتواهای مرتبط شما، به دلیل داشتن رتبه های بالا در گوگل به مخاطب نشان داده می شود. این قضیه در ویدیو های یوتیوب، پیج ها و پست های اینستاگرام و.. نیز صدق می کند.

انواع سئو کدام اند:

سئو به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود.

با اینکه بسیار متفاوت اند اما مکمل یکدیگرند.

  • داخلی (on page SEO):

    برای رتبه بندی در گوگل اهمیت دارد.

در نتیجه از نظر تکنیکی مستقیما ساختار سایت و محتوای داخل آن را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال: کلید واژه ها، لینک سازی داخلی و.. تصور کنید که سایت شما محتوای جذاب و قابل قبولی ندارد. در نتیجه مخاطب وارد سایت شما شده اما به سرعت از آن خارج می شود. گوگل این عمل را “فرار کاربر” تلقی می کند. در نتیجه هرچه کاربران مدت زمان کمتری در سایت شما باشند و زودتر خارج شوند، رتبه شما در گوگل پایین تر می آید.

  • خارجی (off page SEO):

    به هر آنچه که خارج از سایت است، توجه دارد. به عنوان مثال: فعالیت در بلاگ ها، شبکه های اجتماعی مختلف، استفاده از بک لینک ها و.. تصور کنید که سایت شما حاوی محتوای بسیار خوب و جذابی است. اما روی سئوی خارجی و ظاهر آن هیچ سرمایه گذاری نکره اید. یا از هیچ بک لینکی استفاده نکرده اید، در شبکه های اجتماعی متفاوت حضور فعالانه ندارید و.. در نتیجه با این که محتوای ارزشمندی داخل سایت دارید اما نظر مخاطبین جلب نمی شود.

مهم ترین ابزارهای سئو کدام اند؟

  1. گوگل آنالیتیکس
  2. جی تی متریکس (GT metrix)
  • گوگل آنالیتیکس:

سرویس و ابزار رایگانی است که گوگل آن را برای پیشرفت سایت کاربران خود، ساخته است. وظیفه ی آن نشان دادن بازدید کنندگان وب سایت ها، فعالیت و مکان جغرافیایی آنان و.. است.

  • جی تی متریکس:

ابزار رایگانی است که برای سنجش سرعت سایت مورد استفاده می گیرد. این نرم افزار وضعیت کدهای سایت، حجم صفحات و فایل ها، کد جاوا اسکریپت و.. را گزارش می دهد. سپس بر اساس این موارد به سایت شما یک نمره به صورت میانگین از A تا F می دهد.

لینک های مهم در سئو کدام اند؟

  • بک لینک:

به لینک هایی گفته می شود که از سایت های دیگر برای سایت خودمان دریافت می کنیم. ای لینک ها میزان محبوبیت شما را در سایتتان نشان می دهد. بک لینک ها به لینک داخلی و خارجی، لینک فالو و نوفالو تقسیم می شوند.

  • لینک داخلی:

لینک هایی که از یک صفحه به صفحه ی دیگری در همان سایت ارجاع داده می شوند.

مزیت لینک های داخلی چیست؟

  1. باعث جا به جایی آسان تر مخاطبین در بین صفحات می شوند.
  2. برای ایجاد توالی در صفحات کمک کننده هستند.
  3. اعتبار یک صفحه را در بین صفحات مختلف تقسیم می کنند.
  4. مدت زمان حضور مخاطب را در وب سایت ها افزایش می دهند.

در نتیجه باعث بالا رفتن رتبه سایت در گوگل می شوند.

  • لینک خارجی:

لینک هایی که از یک صفحه به صفحات وب سایت های دیگر، ارجاع داده می شود. لینک های خارجی بیشترین تاثیر را در رتبه بندی سایت ها دارند.

  • لینک فالو (Follow link):

هنگامی که تگ فالو بر روی لینکی زده شود، برای ربات های گوگل به این معناست که:

“سایت مبدا محتوای سایتی که لینک شده را تایید می کند. پس می توانیم از اعتبار سایت مبدا به سایت مقصد بدهیم و رتبه آن را نیز اندکی بالا ببریم.”

Follow link ها نقش بسیار زیاد و مهمی در بالا رفتن رتبه سایت و بهبود آن دارند.

  • لینک نو فالو (nofollow link):

هنگامی که تگ نو فالو بر روی لینکی زده شود، دیگر ربات های گوگل آن را دنبال نخواهند کرد. در نتیجه از اعتبار سایت مبدا کم نمی شود. امضاهایی که زیر صفحات، مطالب، کامنت ها و.. سایت وجود دارند، nofollow هستند.

متا تگ (Meta tag) چیست؟

متا تگ ها یکسری کدهای HTML هستند که در صفحه نمایش داده نمی شوند. شامل اطلاعات و توضیحاتی در ارتباط با صفحات وب سایت ها است. متا تگ ها به کاربران و موتورهای جستجو در درک و توصیف بهتر محتوای وب سایت، کمک می کنند. باید به این نکته توجه کنید که متا تگ ها در قسمت Head صفحه قرار دارند. در نتیجه جزء محتوای اصلی سایت به حساب نمی آیند. تصور کنید که کلمه ای را سرچ می کنید. گوگل، نزدیکترین و شبیه ترین نتیجه به کلمه ی سرچ شده ی شما را نمایش می دهد. این کار را به کمک ربات ها، متا تگ ها و الگوریتم های خود انجام می دهد. برخی از متا تگ ها عبارت اند از: robots, title, description و…

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

گوگل همواره از صاحبان سایت ها می خواهد که از روش های صحیح سئو استفاده کنند. در این صورت مخاطبین آسان تر محتوای مورد نظرشان را در گوگل پیدا می کنند. اما برای انجام این کار قوانینی وجود دارد و باید از آنان تبعیت کرد. در این صورت الگوریتم گوگل پاندا به آن کاربران پاداش داده و رتبه آنان را بالا می برد. اما در صورت سرپیچی از قوانین، الگوریتم گوگل پاندا صاحب آن وب سایت را جریمه خواهد کرد. به بیانی دیگر سایت هایی که از تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده می کنند، جریمه خواهند شد. این جریمه به صورت حذف شدن وب سایت از INDEX و نتایج جستجو ها می باشد. در اصطلاح می گوییم که این سایت ها دچار پنالتی گوگل پاندا شده اند. پس از رفع و اصلاح موارد اشتباه و خلاف قانون، رفع پنالتی گوگل پاندا خواهید شد.

تکنیک سئو کلاه سیاه چیست؟

روش هایی که به صورت مصنوعی، سایتی را با صرف کمترین تلاش و زمان، به بالاترین جایگاه می رسانند.

اساس این تکنیک ها، فریب موتور های جستجو می باشد.

مثال هایی از این روش ها:

  • استفاده از تعداد لینک زیاد در صفحات
  • استفاده ی بیش از حد از کلید واژه ها و کلمات کلمات
  • ساخت PBN یا وبلاگ ها خصوصی برای ساخت بک لینک ها
  • استفاده از محتوای کوتاه، کپی شده و بی کیفیت
  • استفاده از تبلیغات بیش از حد نسبت به محتوای سایت
  • و…

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که سئو دنیایی با پیچیدگی های بسیار است. بهترین راه برای رسیدن به رتبه بالا در موتورهای جستجو، استفاده از متخصصین این حوزه می باشد. اما چنانچه تمایلی به هزینه کردن ندارید، می توانید از روش های جایگزین ارزان تر نیز استفاده کنید. به عنوان مثال یادگیری و آموزش آن یا استفاده از افزونه های سئو بسیار کمک کننده می باشد. البته استفاده از افزونه ها نیازمند داشتن اطلاعات زیاد و تقریبا جامعی از مباحث سئو است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *